menu
FLITS - BDG stuurt kinderen de klas uit

FLITS - BDG stuurt kinderen de klas uit

22.09.20

En dat is geen straf. Integendeel. We doen dit voor hun eigen bestwil. Want leren doe je bij voorkeur niet alleen in het klaslokaal. Verschillende onderzoeken laten zien dat buitenonderwijs een positieve invloed heeft op kinderen. Hoe groener en avontuurlijker de omgeving, hoe groter het gunstige effect op hun verstandelijke, motorische en sociaal emotionele vorming. Het stimuleert het onderzoekend vermogen en daagt uit om te bewegen. En wanneer je die beweging combineert met cognitieve taken – denk aan vermenigvuldigen terwijl je een bal overgooit - wordt de ontwikkeling van het brein optimaal geprikkeld. Jong geleerd is ook hier oud gedaan; wie in zijn jeugd veel beweegt, is op latere leeftijd niet alleen lichamelijk maar ook mentaal fitter.

Bewegen is dus op meerdere fronten gezond. Dat lijkt een open deur. Toch brengen met name oudere (basisschool)leerlingen een groot deel van de dag door aan hun tafel in het lokaal. Daarom werken we bij BDG Architecten met veel plezier aan integrale ontwerpen voor onderwijsvoorzieningen en kindcentra. Met avontuurlijke en natuurlijke schoolpleinen als verlengstuk van de klas. Buitenspelen is niet alleen fijn voor jongere kinderen. Ook, of misschien wel juist tieners moeten regelmatig hun energie kwijt. Voor  College Groevenbeek in Ermelo ontwierpen we naast de nieuwe sporthal een landschappelijk beweegplein met sportveldjes geïntegreerd in organisch gevormde eilanden. De grasheuvels zijn bij uitstek de plek om na het bewegen lekker te chillen. Dat mogen pubers immers ook graag doen.

Soms zoeken we het voor een schoolplein hoger op. Bijvoorbeeld in binnenstedelijk gebied waar ruimte schaars is. Niet alleen bij het Amsterdamse Spinoza20First Daltonlyceum kunnen de leerlingen voor een buitenles of een frisse neus in de pauze het (natuur)dak op. Ook bij Montessori kindcentrum De Schatkaart creëren we met ons splitlevel ontwerp een dakterras met moestuintjes en een grote kas. Slecht weer is zo nooit spelbreker.

Het welbevinden van leerlingen heeft binnen de pedagogische visie een belangrijke rol. Onderwijs in de open lucht draagt hier bewezen aan bij. Kinderen ervaren er meer (persoonlijke) ruimte en zitten elkaar letterlijk minder in de weg. Contact met de natuur is rustgevend en helpt het stressniveau verlagen. Na een lastige toets even tien minuten op het groene schoonplein geeft direct herstel. Eenmaal terug in de klas werkt dat positief door op het concentratievermogen. Daarnaast is voldoende zuurstof en (het gebrek aan) ventilatie buiten geen issue. En last but not least: wat goed is voor de leerlingen, is dat evenzeer voor de leerkrachten!

Nieuwsgierig geworden naar onze visie op buitenonderwijs en uitdagende, natuurlijke speelpleinen? We praten er graag met je over door! Bel of mail ons op 038 421 33 37 / info@bdgarchitecten.nl

PS: Bovenstaande foto is van het natuurlijkvriendelijke plein van scholencomplex Vosheuvel.

deel dit artikel